מהנגב לרחבי ישראל

מפיצים אור, יוצרים תקווה

חברים יקרים,

כפי שרובכם יודעים, בשנים האחרונות התרחבה הפעילות של אג’יק-מכון הנגב באופן משמעותי. בשעה שאנו ממשיכים להיות נטועים בביתנו בנגב, התכניות שלנו מתרחבות ברמה הארצית והבינלאומית, והפעילות גדלה מדי שנה, בקצב איטי, אך יציב.

תכנית “טליעה”, שנת התנדבות והכנה ללימודים אקדמיים לצעירות וצעירים בוגרי תיכון, היא דוגמא לסיפור הצלחה של תכנית שהחלה בנגב והתרחבה ליתר חלקי הארץ. בסתיו האחרון התכנית החלה לפעול בשני ישובים בגליל, סכנין ומג’דל כרום, שהצטרפו לרהט, חורה, שגב שלום, כפר קאסם, קלנסואה, שפרעם ועילוט, וכיום התכנית פועלת בתשעה יישובים ערביים ברחבי הארץ, עם מספר שיא של 178 משתתפות ומשתתפים.

“טליעה” מציעה מגוון פעילויות ותכנים לצמיחה אישית ואקדמית. המשתתפים מתנדבים ארבעה ימים בשבוע בבתי ספר יסודיים בקהילותיהם, ויומיים עוברים סדנאות וקורסים שמכינים אותם ללימודים. משתתפי התכנית מהווים חלק מארגון הנוער הארצי של אג’יק-מכון הנגב, “שביבת אג’יק”, ומשמשים כמדריכים בארגון. הפעילויות של “טליעה” ושל ארגון הנוער “שביבת אג’יק”, שהוא ארגון הנוער הראשון בחברה הערבית, הופכות למרכזיות ואף משנות חיים עבור הצעירים בישובים, המדריכים משמשים כמודלים לחיקוי עבור בני הנוער בקהילותיהם, ובמיוחד עבור הנערות. בסה”כ משלבות התכניות של “שביבת אג’יק” קרוב ל- 5,000 תלמידי בי”ס ברחבי הארץ באמצעות הדרכה ותכניות התנדבות, שיוצרות מהפך של ממש בקרב צעירות ונוער בחברה הערבית בישראל. כאשר הם מסיימים את התכנית וממשיכים בלימודיהם, בוגרות ובוגרי “טליעה” מצוידים בכלים, ניסיון וביטחון עצמי, שנותן להם בסיס להצלחה בקריירה ובשירות קהילותיהם, ויסייעו להם לתפוס את מקומם כמנהיגים עתידיים.  

חשוב לנו לציין כי בכל היישובים בהם אנו פעילים אנו מתקבלים בברכה, וזוכים לשיתוף פעולה לא רק מצד התושבים והצעירים, אלא גם מצד הרשויות המקומיות והארגונים השותפים. שאיפתנו היא כי בעשור הקרוב יהיו קבוצות פעילות של “טליעה” בכל קהילה ערבית מרכזית בישראל וקבוצות משותפות בערים המעורבות.

חנוכה, חג האור, הוא הזדמנות טובה להציג בפניכם חלק מהצעירות והצעירים שמובילים את “טליעה” בשטח, ומביאים אור של תקווה והעצמה לקהילותיהם ברחבי הארץ. אנו מאמינים שהן “טליעה” והן התכניות האחרות של אג’יק-מכון הנגב ימשיכו לגדול ולהתרחב ויאירו עוד ועוד יישובים בכל רחבי הארץ.

בברכת חג חנוכה שמח,
ח’יר אלבז   ואריאל דלומי 
מנ”כלים שותפים

 

80% מבוגרי “טליעה” ממשיכים ללימודים אקדמיים  ולתעסוקה

50% מהמימון של “טליעה” הוא ממשלתי

עילוט

ראבעה אבו ראס
" הודות לפרויקט טליעה גדל מאד היקף ההתנדבות בכפר עילוט, ועלתה בקרב הצעירות המודעות לחשיבות רכישת השכלה אקדמית "
ראבעה אבו ראס בת 26, בעלת תואר ראשון בתקשורת ממכללת העמק, רכזת טליעה בכפר עילוט, שליד נצרת בצפון הארץ. "פרויקט טליעה פעיל בכפר עילוט בשלוש שנים האחרונות, והיה הפרויקט הראשון של אג'יק באזור הצפון. השנה משתתפות בפרויקט 23 צעירות. הנושאים המרכזיים בהם מתמקד הפרויקט בעילוט נוגעים לרכישת כישורי חיים, עיסוק בנושאים של זהות ושייכות. שלושה ימים בשבוע המשתתפות מתנדבות, בעיקר בבתי ספר בחינוך הפורמאלי, ובמוסדות ציבוריים כמו מועדון הקשישים השייך למרכז הרווחה, בספרייה העירונית ועוד. מאז שפרויקט טליעה התחיל לפעול בישוב, הוא הצליח להעלות את אחוז המתנדבות בתוך הכפר, כך שהבנות תורמות ומסייעות לכפר עצמו ולאנשים שחיים בו דרך ההתנדבות. לפרויקט טליעה יש מוניטין טוב בכפר עילוט והוא הפך למאד מבוקש בקרב הצעירים והצעירות, מכיוון שהוא מעלה את המודעות בקרב הצעירות לחשיבות האקדמיה, וחושף את ההכנה שניתן לקבל לחיי האקדמיה בשיתוף עם גורמים בעירייה".

שגב שלום

אורג'אן כריים
" רבות ממשתתפות "טליעה" בשגב שלום בנגב מגיעות מהכפרים הלא מוכרים שבאזור. עבור רבות מהן זו ההזדמנות הראשונה לצאת מהאזור בו הן מתגוררות עם משפחתן "
אורג'אן, רכזת פרויקט טליעה בשגב שלום אשר בנגב, גדלה בכפר מג'ד אלכרום בגליל המערבי והיא סטודנטית לתואר ראשון בחוג לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטה הפתוחה. "במסגרת ניהול פרויקט טליעה בשגב שלום, מרבית זמני מוקדש לנושא "אקדמיה לחיים". זהו פרויקט שייחודו בכך שהוא נותן למשתתפות את הכלים וההכנה לאקדמיה. הפרויקט מתקיים בשגב שלום מזה שלוש שנים בשיתוף עם קרן רוטשילד. המתנדבות מלוות מורות בבתי ספר יסודיים, ולצד זה משתתפות בסדנאות שמטרתן לתת למתנדבות נקודת מבט נוספת על העולם באופן כללי, ועל העולם האקדמי בפרט. מה שמייחד את שגב שלום הוא העובדה שזהו מוקד שכולל לצד מתנדבות משגב שלום עצמו, גם מתנדבות שמגיעות מהכפרים הלא מוכרים הסמוכים ליישוב. עבור המשתתפות הללו, זאת הזדמנות לשפר משמעותית את תנאי הפתיחה שלהן בכל מה שקשור לקבלתן לאקדמיה ולמעורבות קהילתית בתוך הישוב.

מג'ד אלכרום

אסמאא חמדאן
" אני מאמינה שהצעירים הם שיובילו שינוי בעתיד והם אלה שייתנו דוגמא אישית לילדיי הצעירים "
אסמאא חמדאו, רכזת פרויקט טליעה במג'ד אלכרום בגליל המערבי, היא בת 33 ואימא לשלושה ילדים. אסמאא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך וכרגע לומדת הנחיית קבוצות." זוהי השנה הראשונה של הפרויקט במג'ד אלכרום, אולם הוא התקבל בברכה רבה מכיוון שיש מחסור בפרויקטים כאלה בכפר. אני רואה בפרויקט זה פריצת דרך, ועבורי זהו גם מימוש עצמי וחוויה חדשה מעשירה ומלמדת. אני מאמינה שהצעירים הם שיובילו. והם אלו שייתנו את הדוגמא האישית לילדיי כשיגיעו לגיל מבוגר יותר. הקבוצה שלנו מורכבת מבנים ובנות שעובדים עם גופים שונים כמו המתנ"ס המקומי, משרד החינוך ועוד. זה מאפשר גיוון והזדמנות לסייע ולהביא תועלת גם לאנשים שונים מהם, שחיים באותו ישוב. הפרויקט נותן למתנדבים אפשרות לעצב את האישיות שלהם מכיוון שהוא מאפשר להם בין היתר לשתף את החוויות האישיות שלהם בפעם הראשונה בחייהם".

רהט

היאם זבארגה
" אבו שארב – אחוז גבוה מבין מתנדבות טליעה ברהט ממשיכות ללימודים אקדמיים, וזוהי השפעה ישירה של הפרויקט על בחירת דרכן של הצעירות "
היאם זבארגה - אבו שארב, רכזת פרויקט טליעה ברהט, הנה סטודנטית שנה שלישית בחוג למדעי הרוח והחברה. "פרויקט טליעה קיים ופעיל ברהט בשמונה השנים האחרונות, ומתרכז, לצד הערכים שהפרויקט מקדם, בנושא של הכנת המתנדבות לעולם האקדמיה, החל משלב הבגרויות ועד ההרשמה והקבלה ללימודים אקדמיים. בפרויקט ברהט משתתפות השנה 21 מתנדבות, ועפ"י נתוני השנים הקודמות אחוז גבוה מהן ממשיכות ללימודים אקדמיים בעקבות הפרויקט. זה מלמד על ההשפעה של טליעה על המתנדבות, ועל האפיקים שהפרויקט פותח בפניהן".

כפר קאסם

איה צברי
" פרויקט טליעה בכפר קאסם מתרכז בהכנה של המשתתפות לחיי האקדמיה. אני רואה חשיבות רבה בהרחבת זווית הראייה של הצעירות, כך שייחשפו לתחומים ועולמות שלא הכירו קודם "
איה בוגרת תואר ראשון בשפה ערבית ובלשנות מאוניברסיטת תל אביב, משמשת כרכזת טליעה בכפר קאסם, ולומדת כעת לתעודת הוראה. "בפרויקט שלנו אני מלווה את המתנדבות בבתי הספר והמוסדות הציבוריים ומכינה את תכנית העבודה לפי צרכי הקבוצה. פרויקט טליעה פועל בכפר קאסם כבר שלוש שנים, ומתרכז בעיקר בהכנה של המשתתפות לחיי האקדמיה. אחת לשבוע אנו שומעות סיפור הצלחה מאנשים שמגיעים מתחומים שונים, ומספרים לנו על עבודתם. באמצעות זה אנו מאפשרים למשתתפות טליעה להיחשף למקצועות שונים ולסייע להן לבחור את הבחירה שלהן מנקודת מבט שונה. אני רואה חשיבות עליונה ביצירת החיבור בין שאיפות המתנדבות ורצונותיהן, לבין אנשים מהשטח שכבר נמצאים בתחום".

שפרעם

אשואק מונדיא
" הפרויקט בשפרעם ייחודי בכך שמשתתפים בו בנים ובנות יחד. המתנדבים מקבלים הכשרה שמסייעת להם להשתלב באקדמיה ובמקומות עבודה למרות גילם הצעיר"
אשואק מונדיא בת 25 משפרעם שבצפון בוגרת תואר ראשון בפוליטיקה וממשל וספרות אנגלית, וכרגע סטודנטית לתואר שני במנהל מדיניות ציבורית, עובדת באגיק כרכזת פרויקט טליעה שפרעם. "מה שמייחד את הפרויקט שלנו זה שהוא מעורב ומשתתפים בו בנים ובנות ביחד. הפעילות מתמקדת בחברה המקומית, בנתינה חברתית וקידום רוח ההתנדבות. למעשה הפעילויות מבוססות על יוזמות של המתנדבים, שפעילים בכל מקום בו נדרש סיוע. ההיבט השני של הפעילות מתרכז בתחום האקדמיה. הפרויקט ייחודי בכך שהוא מעניק למתנדבים כלים והכשרה שתסייע להם להשתלב בעתיד באקדמיה ובמקומות עבודה למרות גילם הצעיר".

חורה

אחמד אלעסיבי
" חורה ההישג בגדול ביותר של הפרויקט הוא ההזדמנות שהפרויקט הזה מעניק לבנות שרובן מגיעות מסביבה מאד שמרנית וסגורה "
אחמד אלעסיבי בן 24 , סטודנט שנה רביעית בחוג לפיזיותרפיה, מתגורר בישוב חורה בנגב. אחמד מנחה קבוצות באג'יק-מכון הנגב ומורה לצילום. "אני פעיל חברתית ועובד באג'יק בפרויקט טליעה בשלוש השנים האחרונות, ולמעשה אני הרכז היחיד מבין כל רכזות הפרויקט, ומלווה קבוצה שמורכבת כולה מצעירות. מה שמייחד את פרויקט טליעה בחורה הוא העובדה שפעילות בו 30 מתנדבות, הקבוצה הגדולה ביותר מבין הישובים בהם הפרויקט פעיל. אנו עוסקים הרבה בערכים, זהות ושייכות, ולצד זה מעניקים הכשרה ועזרה למתנדבות בתחום ההכנה לאקדמיה. הפרויקט פועל בחורה בשבע השנים האחרונות, ומשתתפות בו מתנדבות שמגיעות ממשפחות מסורתיות, וברוב המקרים גם מסביבה שלא מאפשרת לנשים לרכוש השכלה או להיות פעילות בקהילה אליה הן משתייכות. ההישג הגדול ביותר של הפרויקט בעיניי זה ההזדמנות שהפרויקט הזה מעניק צעירות. לדוגמא, לאחת מבוגרות התכנית שהתחילה ללמוד במכינה למכינה קדם רפואית באוניברסיטת בן גוריון, או לבנות לצעירות אחרות שקיבלו תעודת חובשות מוסמכות של מד"א וממשיכות להתנדב בישוב חורה. אני חושב שזה מה שגורם לבנות לאהוב את הנתינה למקום שממנו הן מגיעות, ליזום פעילויות חברתיות ולקחת חלק בעזרה ובהקמה של דברים, מבלי לבקש תמורה כלשהי."

סכנין

סאלי גנאים
" בזכות התפקיד שלי באג'יק התחזקה אמונתי במסר של אהבה, והתחזק הרצון שלי לתרום לעיר ולחברה שלי בסכנין "
סאלי גנאים, בת 28 מסכנין בגליל העליון, בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד וליקויי למידה, עבדה בתחום קידום התעסוקה במרכזי ריאן. "כיום אני עובדת בתור רכזת פרויקט טליעה בסכנין, העיר שממנה הגעתי. אני מרגישה שבתפקיד הנוכחי שלי באגי'ק אני מכירה את עצמי מחדש, ומתחזקת בי האמונה במסר של אהבה ונתינה לעיר ולחברה שלי. גם מבחינה מקצועית אני מרגישה שהתקדמתי ורכשתי כלי עבודה שעוזרים לי לפתח את היכולות שלי ולהיות מעורבת ומחוזקת מבני החברה שלי. פרויקט טליעה פועל בסכנין בשנה האחרונה ומה שמייחד אותו אצלנו הוא השילוב של פעילות משותפת לבנות ובנים ביחד. בתחילת הדרך עבדנו בשיתוף פעולה עם משרד הרווחה ויחידת הנוער בעיריית סכנין, ואחר כך חברנו לגורמים מרכזיים נוספים, והיום יש לנו בסיס רחב של מתנדבים שמשתתפים בפעילויות הבלתי פורמאליות בבתי הספר ובמוסדות ציבוריים שונים. נוסף על ההתנדבות אני מקדישה זמן לסיורים והיכרות עם העיר ותושביה. אני מאמינה מאד בחשיבות של מעורבות בקהילה, התנדבות, ועשייה חברתית במקום אליו משתייכים".

קלנסואה

סנא קשקוש
" אני מאמינה בהתנדבות של בני נוער, וחושבת שזה דבר שחסר אצלנו, לכן בחרתי לעבוד בפרויקט טליעה, שהודות לו מתרחבת ההתנדבות בכפר "
סנא קשקוש בת 33 היא אימא לשני ילדים, בעלת תואר ראשון במדעי החברה ורכזת פרויקט טליעה בקלנסואה בשלוש השנים האחרונות. "אני מאמינה מאד בהתנדבות בקרב בני הנוער ורואה שזה דבר שחסר במקום שממנו אני מגיעה, לכן העבודה בטליעה הייתה בחירה אישית שלי. ההתנדבות מתקיימת בבתי ספר, אשר תמיד מקבלים אותנו בחום, ותומכים בפעילויות שאנחנו מובילים. בעיר. הפרויקט שלנו בקלנסואה ייחודי במפני שבחלק מההתנדבות שלנו אנחנו עובדים עם ילדים עם צרכים מיוחדים. למרות הקשיים והעומס הנפשי כתוצאה מהאינטראקציה המורכבת עם הילדים, אני כל הזמן מופתעת וגאה במתנדבות, שלא רק שלא סרבו לאתגר, אלא אף רואות בזה מעשה הכרחי לטובת בני העיר שלהן".
Scroll to top
Skip to content